Artrose. Een veel voorkomende aandoening.

Er bestaat een grote kans dat u iemand kent met artrose. Of zelfs dat u zelf artrose heeft. Artrose is namelijk een veel voorkomende aandoening. Hierbij wordt de kwaliteit van het kraakbeen minder en kan het gewricht ontstoken raken. De meeste problemen met artrose worden gezien in de knieën en heupen, maar ook de schouder, handen en de nek zijn locaties waar artrose vaak voorkomt.

De grootste risicofactoren

Een van de grootste risicofactoren bij artrose is leeftijd. Andere factoren die de kans op artrose vergroten zijn overgewicht en slechtere algehele gezondheid. Dit betekent niet dat als je jong bent, je geen artrose kunt hebben. Het komt simpelweg minder vaak voor.

Pijn bij artrose komt niet door de schade van het kraakbeen. Kraakbeen heeft namelijk geen zenuwen, dus de schade over vermindering van het kraakbeen kan niet worden gevoeld. Wat men wel kan voelen is de verandering die deze kraakbeenschade teweeg brengt in het gewricht. Vaak zien we dat de spieren rondom het gewricht minder sterk worden en er minder stabiliteit in een gewricht is. Dit kan voor pijnklachten zorgen.

Doordat factoren zoals de spierkracht en stabiliteit invloed hebben op de artrose, betekent dat ook dat de hoeveelheid artrose niet evenredig is met de hoeveelheid pijn die iemand ervaart. De ene persoon zal weinig kraakbeenschade hebben, maar veel last tijdens zijn dagelijks leven, terwijl een ander persoon veel kraakbeenschade heeft, maar nauwelijks ergens last van heeft.

Veel voorkomende klachten die we horen bij artrose zijn:

• Pijn of moeite tijdens het opstarten
  • Krakende gewrichten
  • Mindere mobiliteit in een gewricht
  • Ontstekingen in een gewricht waardoor het warm en/of dik wordt

Pijn bij artrose

Bij pijn bij artrose kan een fysiotherapeut helpen om de omstandigheden bij dat gewricht zo goed mogelijk te maken, zodat de klachten hopelijk zo min mogelijk zijn. Zelf kan men echter ook een aantal dingen doen om de klachten niet te verergeren;

• Probeer zo veel mogelijk in beweging te blijven, waarbij lichamelijke activiteiten over de dag worden verdeeld. Probeer de hoeveelheid beweging rustig op te bouwen.
  • Streef naar een gezond lichaamsgewicht

Artrose is natuurlijk een heel vervelende klacht, maar er zijn wel steeds meer behandelingen beschikbaar. Fysiotherapie kan helpen op het gebied van oefeningen, maar ook met het adviseren over beweging gedurende de dag. En mocht een gewrichtsvervangende operatie uiteindelijk toch nodig zijn, ook dan kunnen fysiotherapeuten helpen om beweging in je dagelijks leven daarna weer op te bouwen!